I. Założenia ogólne
- Organizatorem spacerów i wycieczek jest Miejskie Przedszkole Nr 2 w Oławie.
- Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
3. Formy:
- Spacery
- Krótkie wycieczki
- Wycieczki turystyczno – krajoznawcze.
4. Ustalenie harmonogramu wycieczek na dany rok szkolny( stanowiącego załącznik do
niniejszego regulaminu).
5. Uczestnicy wycieczek to:
· Dzieci wszystkich grup wiekowych lub – w zależności od charakteru wycieczki lub spaceru – tylko dzieci z grupy starszej
· Opiekunowie ( wg obowiązujących przepisów ) – „ w przypadku dzieci do 10 roku życia liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 10 osób”(np. nauczyciele, pracownicy przedszkola lub rodzice)
6. Wyżywienie w czasie wycieczki zapewnia organizator.
7. Program spaceru lub wycieczki organizowanej przez przedszkole, liczbę opiekunów oraz imię i nazwisko kierownika wycieczki zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor przedszkola. Do karty wycieczki należy dołączyć listę uczestników wycieczki oraz „Oświadczenie – deklarację „ w sprawie ochrony i życia dziecka, podpisaną przez każdego opiekuna wycieczki.
8. Uczestnicy spacerów i wycieczki są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
9. Organizując spacery i wycieczki:
· Zapoznajemy dzieci z miejscem i celem spacerów bądź wycieczki, aby ich obserwacje były świadome,
· Nie dopuszczamy do nadmiernego zmęczenia fizycznego
· Przestrzegamy normy kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki
· Przestrzegamy wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój, które wpłyną na nasze doznania psychiczne i estetyczne
· Dbamy o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych
· Zapewniamy pełne bezpieczeństwo a w określonych sytuacjach dajemy dzieciom „ kontrolowane poczucie swobody”
· Zapewniamy właściwą organizację tak aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne
· Upowszechniamy różnorodne formy aktywnego wypoczynku
10. Niniejszy Regulamin stosuje się do wszystkich form spacerów i wycieczek.
II. Zadania Dyrektora Przedszkola
1. Czuwa nad prawidłową organizacją spaceru lub wycieczki.
2. Wyznacza kierownika wycieczki spośród pr4acowników pedagogicznych przedszkola.
3. Gromadzi dokumentację wycieczki ( karta wycieczki, lista uczestników, oświadczenia opiekunów wycieczki ).
4. Organizuje transport i wyżywienie.
5. Zawiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o planowanej wycieczce.
III. Zadania kierownika wycieczki
- Opracowuje program i harmonogram wycieczki.
- Opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników.
- Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.
- Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.
- Określa zadania w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.
- Nadzoruje zaopatrzenie uczestników wycieczki w odpowiedni sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.
- Dokonuje podziału zadań wśród uczestników.
- Dokonuje podsumowania i oceny wycieczki po jej zakończeniu.
IV .Zadania opiekuna wycieczki
- Sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi.
- Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.
- Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci , szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- Nadzoruje wykonanie zadań i poleceń przydzielonych dzieciom.
- Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
V. Zadania dzieci – uczestników wycieczki
- Dzieci starsze biorą czynny udział w przygotowaniach do wycieczki .
- Przestrzegają zawartych wcześniej umów z opiekunami.
- Rodzice i dzieci sygnalizują stosunkowo wcześniej wszelkie potrzeby i dolegliwości związane np. z jazdą autokarem.
- Reagują na umówione sygnały, np. podczas zbiórek.
- Przestrzegają zasad prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych, skansenach i rezerwatach przyrody ( np. las ).
- Życzliwie i ufnie odnoszą się do opiekunów.
- Dzieci starsze pomagają dzieciom młodszym i słabszym.
- Pamiętają o zachowaniu porządku i ustalonym przez opiekunów miejscu na odpadki.
- Przestrzegają ustalonych zasad bezpieczeństwa i dyscypliny.
- Sygnalizują opiekunowi swoje potrzeby fizjologiczne.
- Uczestnikowi wycieczki – dziecku nie wolno:
- zabierać własnych zabawek bez zgody opiekuna wycieczki,
- niszczyć środowiska przyrodniczego, zrywać roślin, płoszyć i krzywdzić zwierząt,
- oddalać się od grupy bez zgody opiekuna.